ベドウィンの犬、サルーキ Saluki! Hound of the Bedouin(JPN/ENG)

Dogs

世界最古の犬の姿

中学校の教科書だったと思うが「世界最古の犬の絵」というキャプションで、犬の姿のレリーフの写真が印象に残っている。それはエジプトかイラクの古代遺跡の説明のなかで聞いた話だった。今から半世紀以上前から日本の歴史の授業では、中東の古代文明を丁寧に教えている。私の場合は、中東と、実際の接点を持ったのは1970年代後半、JICAの事業のなかでだった。近隣のアジアだけでなく、中東のクェート、イラン、イラクなどから、日本に技術研修のために来日する研修員を受け入れる仕事だった。私が知る範囲では、当時のNTT、NEC、FUJITSUなどの企業での実務的研修や、コンピューター、エネルギー分野での視察でだった。数年後にはそれらの諸国は目標を遂げたのか、双方の外交上の都合か、往来は途切れてしまった。

今回のテーマである犬について日頃私が見聞していた情報では、アジアも含めてイスラム社会では、宗教上の理由で犬は忌避されているということだった。

 

UAEとの次世代交流

2010年ごろから、日本とアラブ首長国連邦(UAE)のアブダビが青少年交流、技術研修、留学生交換やベンチャー企業などの各分野で、次世代交流を加速することになった。安部晋三首相の「地球儀を俯瞰する外交」の一環だった。私の職場であったJICEも経済産業省や外務省、文部科学省などとともに、いくつかのプロジェクトをスタートさせた。JICEは、政府系としても、民間としても双方の側面を活かしながら、このプロジェクトに参画していった。特に中東では経済産業省にはJICEの企画も取り入れていただいて、職場の中東担当部署は大変活気があった。

2013年に私は初めてアブダビに日本の大学の方々と出張し、一連の仕事を終えて同地のKhalifa  University を訪問した。私が印象を強く受けたのは、アブダビの研究機関では、再生エネルギーや宇宙開発、気象変動など知られている研究のほかに、考古学、歴史、生物などが科学的な先端的技術を駆使して、1億年以上前のイヌ=サルーキ、ガゼル、オオカミ、ラクダ、ウマ、ゾウと人間社会の関わりについて壮大な研究がなされていた。過酷な自然のなかで、まず犬を家畜化して暮らし、犬を味方に周辺の野生動物を家畜化して、人は生存したことが、中東を中心に壁に掲示されていた。家畜化した犬、ラクダ、馬、象などの哺乳類、さらにガゼル、オオカミ、ライオンなど野生の哺乳類の遺伝子の系統分布の世界地図もあった。日本でも岐阜大学の田名部雄一教授が1994年に学会で発表した日本の犬についての、遺伝子情報を系列化した論文がある。UAEは国家プロジェクトの規模で、サルーキを基軸に総合的な研究を推進しているのだ。もちろん、国の成り立ちによって、人と家畜の距離が異なる。

 

伝統文化の交流     鷹狩り

昼食時の雑談で、ユーラシア大陸共通のスポーツと言われる「鷹狩り」、それに連なる馬と犬が話題になった。鷹狩りについて私は、鷹匠でもある波多野鷹さんの「犬と山暮らし」や「鷹狩りへの招待」を愛読した時期があった。鷹狩りには今でも親近感を持てないが、「犬と山暮らし」の波多野さんの人生観や自然観は私にとって理想的な思想だった。波多野氏は作家として現在も軽井沢でご家族や動物たちと暮らし、鷹匠としても国際的な活動をしておられるご様子だ。

アブダビにも鷹狩りをアラブの伝統文化とスポーツとして継承しておられる方々がいる。人望の厚いアブダビのムハンマド皇太子(当時)はじめ国の指導者たちも、鷹狩りはアラブの伝統文化としてを強く認識されていると、私は聞いていた。伝統文化は国がどのように近代化しても日本のように両立できると、UAEの私がお会いした方々は言われる。この考えと姿勢は、日本とUAEはお互いに共感と敬意を持てる関係であることにつながっているように感じる。ムハンマド皇太子と裏千家の交流はよく知られているが、柔道や剣道など武道も浸透していた。すでに10年以上に及ぶが、書道ではまだお若かった書家、武田双雲氏が骨身惜しまない尽力をされたお一人だった。「UAEと知り合えたのはJICEのお蔭です」と、広いレセプション会場のなかで私たちを見つけてわざわざ伝えに来られた。双雲氏は国を問わず次世代に日本文化を深く知ってもらいたい理由とその志がおありだった。

私たちがアブダビを訪問した翌年、その仕事関係者のうち数人がアブダビから訪日した。夏のプライベートな休暇でその折、有志で京都や東京を案内する傍ら、話題はサルーキの話にも及び、一方、馬が好きな人は馬の血統の話をしていた。毎週末、府中で馬券を買うばかりかと思っていた同僚の馬についての博識ぶりとインターナショナルな趣味を誇らしく思ったものだ。

私のサルーキへの関心と知識の断片は、“Saluki Hound of the Bedouin” published by Emirates  Falconers’  Club を読んで自分なりに完結した。上記のUAEからの訪日グループの一人が送ってくださった本だ。この著作は、Mr. Hamad Alghanemが語ったサルーキと過ごした日々を、Mrs. Julia Johnson がサルーキの物語として作品にしたものである。本の冒頭の、サルーキの保存活動をしてきた、諸団体の代表者の序文には、サルーキの保存運動の趣旨、経緯、課題が述べられ、イスラム社会とサルーキについて簡潔にそして的を得て解説されている。サルーキはUAEでは日本における日本犬と同様に、国の天然記念物に指定されている。そしてイスラム社会が誤解されてきた犬との関わりが論理的に説明されている。

私がサルーキに関心があったのは、サルーキも北海道犬や日本犬の各犬種同様に、猟犬であることが共通だからだ。私も国の天然記念物に指定されている日本犬の各犬種の本をUAEに送ろうとしたが、当時は英語で書かれた満足する内容のものがなく、また今のようにAI翻訳が進化していなかったので、写真のキャプションを逐一、自分で英訳してから送った。「貴方の日本犬に対する愛情とパッションに敬意を表します」と書かれたお礼状を嬉しく受け取った。

 

サルーキ

実は私はいただいたサルーキの本を、仕事や日常に追われてすぐには読めず、ごく最近になって読了した。冒頭の序文の解説には、日本犬すなわち、日本在来の猟犬との共通点が多く示唆されていた。“過酷な砂漠の生活で、犬は狩猟の友――人と犬は狩猟で獲物、すなわち食べ物を捕らなくては生きていけない。男性が犬と狩猟に出かけている間、留守番の犬は、その妻子と、馬や財産を外敵から守る。使役犬なので、狩猟と番犬として役立つサルーキがよいサルーキである“

したがって、サルーキの保存運動の関係者には、砂漠のベドウィンと彼らの猟犬/サルーキには今日に至るまで幾世紀にわたり築いた密接な信頼関係がある。砂漠で生まれ育ったサルーキの持つ特質は、他の犬とはかけ離れて抜きんでているという誇りと自負があるのだ。

 

イスラム社会と犬  2つの誤解

イスラム社会が誤解されてきた点については、“イスラム社会は犬を不浄として嫌う、というのは欧米の最大の誤解である。一つにはベドウィンとサルーキは、砂漠での狩猟と生活で強い信頼関係の絆があり、特に狩猟の指示は、言葉、合図などで素早く、短く伝える。それがアラブの人間と犬の長い習慣で、欧米ではペットとして、もともと狩猟犬であった犬も、人間が犬との日常を一緒に快適に暮らせるように、犬を改良してきた”

“この違いが、人と犬の関係が感情表現としてはよそよそしく映るかもしれない。人 と犬のステイタスは、同じではない。この関係を保ちながらも、アラブでも時代の生活様式に適応させながら、寝食を共にして家族の一員として大切にしている“

次に、イスラム社会は犬を不浄として嫌っているわけではない2つ目の理由について、

“イスラム教徒は、お祈りを、人によっては毎日5回する人もいる。お祈りをする前に、人は身を清めていなければいけない。犬に顔を舐めさせたりほおずりした後や、犬を服に飛びつかせて汚すということは、お祈りの儀式の前にはよくないという考えである。これが日常で犬との関係が冷たく映る二つ目の理由であるが、人と犬の付き合いのルールにすぎない“

 

国の文化遺産としてのサルーキの保存   

北海道犬(アイヌ犬)の、アイヌの狩猟や祭事の伝統を守る人たちと同じ考えと行動だ、と私は書かれた内容に深く共感した。さらに、過酷な自然のなかで築いた人とサルーキの関わりも、これからは日本における北海道犬のように、流れが2つに分かれていくのだろうか?北海道犬は、犬の狩猟性と伝統を重視する本来の主流と、都市化した人間の生活のなかで、ペットとして可愛がられる存在を目指す考えに保存会が分裂したことがあり、現在でも収束していない。

財力のあるUAEは、15%弱のUAE国籍の国民が(2013年の統計による)、全員エリート教育を受け、指導層になることが期待されているように見受けられる。この本を読み終えて、私にとってはいつまでも理想とファンタジーの国、であってほしい、UAEで、近代化のグローバリゼーションと、サルーキの共存を実現してもらいたいと私は心の中で切に願った。

The world’s oldest dog 

I remember seeing a picture of a relief carving of a dog figure in a junior high school textbook. I think it was with the caption, “The world’s oldest picture of a dog”. I found the part in an explanation of ancient ruins of either Egypt or Iraq. From more than half a century ago, Japanese history classes have been devoted to education of the ancient civilizations of the Middle East with great care.

In my case, I first came into actual contact with the Middle East in the late 1970s on a JICA project. I was in charge of accepting government officials or civil servants as participants from Kuwait, Iran, Iraq, and other countries in the Middle East, as well as neighboring Asian countries, to Japan for technical training. As far as I know, the trainings were from encompassing real world practices at corporates such as NTT, NEC and Fujitsu. The program also included visits to computer and energy related facilities. After some years the program ended for the countries in the Middle East because those of participating countries either achieved their goals or could no longer attend for diplomatic reasons from both sides.

At the time from the information received through Japanese books and media, I learned that dogs were generally frowned upon in Muslim societies for religious reasons.

 

Next Generation Exchange with the UAE

Around 2010, Japan and Abu Dhabi in the United Arab Emirates (UAE) decided to accelerate next-generation exchanges in various fields, including youth exchange, technical training, student exchange and venture businesses. This was part of Prime Minister Shinzo Abe’s “strategic diplomacy that takes a panoramic perspective of the terrestrial globe”.  JICE launched several projects together with the Ministry of Economy, Trade and Industry (METI), MOFA, MEXT and etc. JICE participated in these projects, utilizing its function as a government affiliated organization and also as a private sector organization. Especially in the Middle East, METI also incorporated JICE’s projects, and the department in charge of the Middle East at my workplace was very active.

In 2013, I traveled to Abu Dhabi for the first time with Japanese university colleagues and visited Khalifa University there after a series of assignments. I was highly impressed by the research institutions in Abu Dhabi, where I could observe known studies on renewable energy, space exploration and climate change. Additionally, archaeology, history, and biology were being studied with cutting-edge scientific techniques to help better the understanding of relationship of human society with the canine-saluki, gazelle, wolf, camel, horse, and elephant from more than 100 million years ago. Research posters were on the walls and the posters explained that mainly in the Middle East, people survived by first domesticating dogs to live in harsh nature and then domesticating the surrounding wild animals with dogs as their allies.

Japan also had significant studies on Japanese dogs such as, the thesis presented at an academic society in 1994 by Professor Yuichi Tanabe of Gifu university, where he presented a series of genetic information on Japanese dogs. However, unlike Japan, the UAE is promoting comprehensive research based on the Saluki on a scale of national project. Indeed, the distance and significance between people and domestic animals differs depending on the country’s background.

 

Traditional Cultural Exchange ー Falconry

The topic of “falconry,” which is said to be a common sport in the Eurasian continent, and the horses and dogs associated with it, came up during a chat over lunch. I once loved reading, “Living in the Satoyama -countryside forest -with Dogs” and “Invitation to Falconry,” both written by Yohu Hatano, who also is a falconer. Although I have no affinity for falconry, Mr. Hatano’s views on life and nature in those books were idealistic for me. Mr. Hatano lives in Karuizawa with his family and animals and is also active internationally as a falconer.

In Abu Dhabi, there are people who have inherited falconry as a traditional Arab culture and sport. I was told that the then Crown Prince Muhammad of Abu Dhabi, who is deeply respected by the people and other leaders of the country, strongly recognizes falconry as a traditional Arab culture.

People I have met in the UAE have said that traditional culture can co-exist no matter how much a country modernizes, as is the case in Japan. I feel that this idea and attitude has led to a relationship where Japan and the UAE can have empathy and respect for each other. The exchange between Prince Muhammad and the Urasenke school of tea ceremony was well known, but martial arts such as judo and kendo were also prevalent.

It has already been more than 10 years since the young calligrapher Mr. Takeda Soun devoted himself to calligraphy. He told our young staff members, “It was thanks to JICE that I got acquainted with the UAE.” I had the impression that his humble personality had remained unchanged even though he became more and more prominent.

The year after our visit to Abu Dhabi, several business associates visited Japan from Abu Dhabi during their vacation. During their stay, while we were showing them around Kyoto and Tokyo, the topic of conversation turned to Saluki, while those who liked horses talked about horse pedigrees. I was impressed with my colleague’s knowledge in horses as I thought he was just buying horse racing tickets in Fuchu every weekend.

My interest and limited knowledge of Saluki were completed in my own way when I read, “Saluki Hound of the Bedouin” published by the Emirates Falconers’ Club. This book was sent to me by one of the visiting groups from the UAE mentioned above. This book was written by Mrs. Julia Johnson as a story of Saluki, based on information gathered from Mr. Hamad Alghanem’s days with Saluki.

The book opens with a preface, introducing representatives of various organizations that have worked to preserve the Saluki. It describes the purpose, history, and challenges of the movement to preserve, and provides a concise and targeted explanation of Islamic society and the Saluki. The Saluki, like the Japanese dog, is designated as natural monument and thus, protected in the UAE. And the book explains the Islamic society’s misunderstanding of dogs in a logical manner.

I was interested in the Saluki because, like the Hokkaido dog and each breed of Japanese dogs, is also a hunting dog. I also tried to send a book to the UAE that describes each breed of Japanese dogs designated as natural monument, but there were no satisfactory books in English available at the time, and AI translation had not yet evolved as it has now, so I translated each photo caption into English myself before sending it. I was delighted to receive a thank-you letter that said, “I respect your love and passion for Japanese dogs.”

Saluki

In fact, I was occupied with work and daily life to find time to read the book on Saluki that I received and have only just recently finished it. The commentary in the preface of the book suggested many similarities with the Japanese dog, i.e., native Japanese dogs. “In the harsh desert life, the dog is a hunting friend – man and dog cannot live without hunting to catch prey, or food. While men are out hunting with their dogs, the stay-at-home dogs protect their wives and children, as well as their horses and property, from outside enemies. Since he/she is a working dog, a good Saluki is a Saluki that serves both as a hunting and a guard dog.” Thus, the intimate relationship between Bedouin of the desert and their working dogs has endured through centuries to the present time. The book shows this relationship has endowed the desert-bred Saluki with the characteristics that make it so different from mere dogs, including other working dogs, and as such gives pride to the owners and lovers of Saluki.

Muslim Societies and Dogs: Two Misunderstandings

Regarding the misunderstanding of Muslim societies, “It is the greatest misconception in the West that Muslim societies dislike dogs as unclean. For one thing, Bedouins and Salukis have a strong bond of trust in hunting and living in the desert, and hunting command, in particular, are given quickly and shortly by word or signals, etc. That is the long custom of Arab man and dog, and as pets in the West, dogs, originally hunting dogs, have been improved so that humans can live comfortably with dogs in their daily lives together.”  This difference may make the relationship between people and dogs seem distant from an emotional perspective. The status of man and dog is not the same. While maintaining this relationship, they eat and sleep together and cherish each other as members of the family, adapting to the lifestyle of the times, even in the Arab world.

Next, on the second misunderstanding that Muslim societies hate dogs because they are unclean, “Muslims pray, some people pray five times daily. Before praying, one must purify oneself. The idea is that it is not a good idea to let a dog lick or chew on your face, or to let a dog jump on your clothes and get dirty before the prayer ritual. This is the second reason why the relationship with dogs appears cold in everyday life, but it is just a rule for the relationship between people and dogs.

Future of Saluki as a Cultural Heritage  

I could deeply relate to the case of the Saluki as it is the same idea and behavior as Hokkaido dog (Ainu dog) in Japan. Taking into consideration of the relationship between people and the Saluki, which was established in the harsh natural environment, I presume there will be two separate categorizations of Saluki: ones with the traditional hunting capabilities and ones as home pet.

The Hokkaido dog has not converged to this day, as the preservation society has been split between the original mainstream that emphasizes the hunting nature and traditions of the dog, and the idea that the dog should be a lovable pet in the urbanized life of humans.

It appears that the UAE, with its financial power, expects all of its citizens, less than 15% of whom are UAE nationals (statistics from 2013), to have an elite education and to be in leadership positions. After reading this book, I sincerely hoped in my heart that the UAE will always be an ideal country full of fantasy for me. To be a country where Saluki can coexist in a modernized society.

END

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